School, ethics and morals in telesecondary education students

Authors

Abstract

This article analyzes how schools contribute to shaping ethical and moral behaviors in telesecondary students in Mexico. The analysis is based on qualitative research using the hermeneutic method and documentary research, as well as the author's teaching experience as a telesecundaria teacher. The results show that the New Mexican School promotes students' self-steem through the subject of Civic and Ethical Education. This involves curricular development, teacher modeling, and a rethinking of the assessment of learning generated in the subject.

Keywords:

ethics and morals, curriculum, behavior modeling, student participation, evaluation

Author Biographies

Amada Inocencia Tapia-Cielo, El Colegio de Puebla

Maestra en Pedagogía en el área de desarrollo educativo, Estudiante del Doctorado en Evaluación para la Calidad Educativa, en El Colegio de Puebla

Lorena Martínez-Zavala, El Colegio de Puebla

Doctora en Sociología. Docente de tiempo completo en El Colegio de Puebla. Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores Nivel 1.

References

Bailón, L. (2011). Teoría del desarrollo moral. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/cccss/13/lhbg3.html

Bandura, A. (1975). Análisis del aprendizaje social de la agresión. Trillas.

Barroso, P. (1999). Retórica y Ética. CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, (4), 89-110. https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC9899110089A

Berger, P., y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Buxarrais, M. R., Martínez, M., Puig, J. y Trilla, J. (1997). La educación moral en primaria y en secundaria. Una experiencia española. SEP, EDELVIVES.

Contreras, J. (2015). El modelaje como fuente de aprendizaje. Ficha VALORAS UC, 1, 1-6. https://valoras.uc.cl/images/centro-recursos/docentes/RolDocente/Fichas/El-modelaje-como-fuente-de-aprendizaje-2018.pdf

De Zan, J. (2004). La ética, los derechos y la justicia. Argenjus, Fores, Konrad-Adenaure-Stiftung.

Doménech, A. (1989). De la ética a la política: de la razón erótica a la razón inerte. Critica.

Guilar, M. E. (2009). Las ideas de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural". Educere, 13(44), 235-241. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35614571028

Moreno, A. (2007). La primera infancia y la adolescencia. UOC.

Pantoja, J. (4-8 de diciembre de 2023). Ethos docente: una reflexión sobre el saber, hacer y ser docente [Ponencia]. XVII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Villa Hermosa, Tabasco, México.

Papalia, D., Wendkos, S. y Duskin, R. (2010). Desarrollo humano. McGraw-Hill.

Secretaria de Educación Pública (SEP) (2011). Programas de estudios. Guía para el maestro. Educación Básica Secundaria. Formación Cívica y Ética. SEP. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/19012/Sec_2do_fcye2011.pdf

Secretaria de Educación Pública (SEP) (2017). Plan y programa de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación. SEP. https://drive.google.com/file/d/0B_xKoMjHKtwUOXNVTmFQZGsyLVU/view?resourcekey=0-uuIsrzMk0ZchaY-uOpfWPQ

Secretaria de Educación Pública (SEP) (2022). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. SEP. https://www.materialeducativo.mx/2022/05/la-nueva-escuela-mexicana-pdf.html#google_vignette

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2023). Ximhai. Ética, naturaleza y sociedad. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/T1ETA.htm#page/2

Secretaria de Educación Pública (SEP) (2023a). Sk’asolil. Ética, naturaleza y sociedad. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2024/T2ETA.htm

Secretaria de Educación Pública (SEP) (2023b). Nanahuatzin. Ética, naturaleza y sociedad. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2024/T3ETA.htm

Segundo, J. P. (24 de octubre de 2024). Ética. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/etica/

Singer, P. (2004). Compendio de ética. Alianza Editorial.

Torres, Z. (2014). Introducción a la ética. Instituto Politécnico Nacional.

Zorrilla, M. (2004). La educación secundaria en México: al filo de su reforma. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 1-22.