This article analyzes how schools contribute to shaping ethical and moral behaviors in telesecondary students in Mexico. The analysis is based on qualitative research using the hermeneutic method and documentary research, as well as the author's teaching experience as a telesecundaria teacher. The results show that the New Mexican School promotes students' self-steem through the subject of Civic and Ethical Education. This involves curricular development, teacher modeling, and a rethinking of the assessment of learning generated in the subject.
Bailón, L. (2011). Teoría del desarrollo moral. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/cccss/13/lhbg3.html
Bandura, A. (1975). Análisis del aprendizaje social de la agresión. Trillas.
Barroso, P. (1999). Retórica y Ética. CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, (4), 89-110. https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC9899110089A
Berger, P., y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Buxarrais, M. R., Martínez, M., Puig, J. y Trilla, J. (1997). La educación moral en primaria y en secundaria. Una experiencia española. SEP, EDELVIVES.
Contreras, J. (2015). El modelaje como fuente de aprendizaje. Ficha VALORAS UC, 1, 1-6. https://valoras.uc.cl/images/centro-recursos/docentes/RolDocente/Fichas/El-modelaje-como-fuente-de-aprendizaje-2018.pdf
De Zan, J. (2004). La ética, los derechos y la justicia. Argenjus, Fores, Konrad-Adenaure-Stiftung.
Doménech, A. (1989). De la ética a la política: de la razón erótica a la razón inerte. Critica.
Guilar, M. E. (2009). Las ideas de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural". Educere, 13(44), 235-241. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35614571028
Moreno, A. (2007). La primera infancia y la adolescencia. UOC.
Pantoja, J. (4-8 de diciembre de 2023). Ethos docente: una reflexión sobre el saber, hacer y ser docente [Ponencia]. XVII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Villa Hermosa, Tabasco, México.
Papalia, D., Wendkos, S. y Duskin, R. (2010). Desarrollo humano. McGraw-Hill.
Secretaria de Educación Pública (SEP) (2011). Programas de estudios. Guía para el maestro. Educación Básica Secundaria. Formación Cívica y Ética. SEP. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/19012/Sec_2do_fcye2011.pdf
Secretaria de Educación Pública (SEP) (2017). Plan y programa de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación. SEP. https://drive.google.com/file/d/0B_xKoMjHKtwUOXNVTmFQZGsyLVU/view?resourcekey=0-uuIsrzMk0ZchaY-uOpfWPQ
Secretaria de Educación Pública (SEP) (2022). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. SEP. https://www.materialeducativo.mx/2022/05/la-nueva-escuela-mexicana-pdf.html#google_vignette
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2023). Ximhai. Ética, naturaleza y sociedad. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/T1ETA.htm#page/2
Secretaria de Educación Pública (SEP) (2023a). Sk’asolil. Ética, naturaleza y sociedad. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2024/T2ETA.htm
Secretaria de Educación Pública (SEP) (2023b). Nanahuatzin. Ética, naturaleza y sociedad. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2024/T3ETA.htm
Segundo, J. P. (24 de octubre de 2024). Ética. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/etica/
Singer, P. (2004). Compendio de ética. Alianza Editorial.
Torres, Z. (2014). Introducción a la ética. Instituto Politécnico Nacional.
Zorrilla, M. (2004). La educación secundaria en México: al filo de su reforma. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 1-22.